Wat denk je: stress of geluk?

Your own mind is a sacred enclosure into which nothing harmful can enter except by your permission. – Arnold Bennett

power pauze

Een tijdje geleden was ik bij een kennis op bezoek. Ze was boos, heel boos. Haar ex was weer eens de afspraken rondom de kinderen niet nagekomen. Ze was woest en sommige momenten gewoon hysterisch terwijl ze het verhaal vertelde.

Tot… de kinderen naar beneden kwamen en de deur van de woonkamer openging.  In een mum van tijd waren de tranen uit haar ogen weggeveegd, de uitgelopen mascara verwijderd en werd er een glimlach op het gezicht getoverd en sprak zij: “He lieverds, fijn gespeeld?”

Fascinerend om te zien. Het was een ware transformatie. Het leek wel of ze van het een op het andere moment in een totaal andere persoon veranderde. Alsof ze een knop in haar hoofd had omgezet.

Haar gedrag bevestigde wat de wijze yogi’s uit het oosten en de breingeleerden uit het westen hebben geleerd: je hebt altijd een keuze in wat je denkt, voelt en ervaart.

Je hebt altijd een keuze in wat je denkt, voelt en ervaart!

Je kunt – ook onder hele vervelende omstandigheden – een knop omzetten en een ander ‘programma’ kiezen. Je kiest dan bewust om met een andere werkelijkheid mee te resoneren. Door dit te oefenen word je steeds beter in of je er voor kiest om mee te resoneren met stress of met geluk.

Wij hebben te maken met onze onderbewuste geest waar veel onverwerkte emoties in de vorm van programma’s zijn opgeslagen. Deze programma’s in de vorm van neurale netwerken sturen ons gedrag waardoor wij reageren zoals wij reageren in bepaalde situaties. Elke keer dat wij toegeven aan dit programma, worden deze neurale verbindingen sterker.

De kennis van mij liet zien dat het mogelijk is om uit dat programma te stappen. Ze zette de knop om en stapte uit het programma van hoe ze de meeste tijd op haar ex reageert. Het vermogen om de knop om te zetten, is de eerste stap naar verandering van stress naar meer geluk.

Je kunt leren om de vervelende situaties die om de zoveel tijd plaatsvinden, toe te laten zonder dat je ze voedt! Er zijn verschillende manieren om dat te doen.

Manieren om de knop om te zetten

De eerste manier is om je bent bewust te zijn van de situatie waarin je verkeert; je bent of voelt je boos, verdrietig, angstig, maar je doet er niets mee. Je merkt het, maar je gaat er niet in mee. Goed doorademen en vooral blijven glimlachen helpt in dit geval! Door alleen naar de situatie te kijken en er niet naar te handelen, haal je de kracht uit die emotie en zal het geleidelijk aan als van zelf verdwijnen. Wat blijft, is een lichter gevoel!

Power Pauze

Een andere manier is via de powerpauze methodiek. Dit is een methodiek die gebruik maakt van hartcoherentie. Wat je doet, is bewust lager en langzamer gaan ademhalen. Vervolgens ga je met je aandacht naar je hart (het maakt niet uit of je weet waar je hart precies zit..:-) ) en je stelt je voor dat je ademt via je hart zo’n 5 seconden in en uit. Dit maakt je al een stuk rustiger. Daarna laat je een fijne prettige herinnering opkomen. Iets wat je ooit hebt meegemaakt en wat een glimlach op je gezicht tovert. Houd dit beeld voor ogen en adem wederom zo’n 5 seconden in en uit via je hart.

In een paar minuten tijd ben je rustig en zijn je stresshormonen in je lijf afgenomen! Je hebt namelijk je hartritme met deze ademhaling veranderd. Je hartritme (dat is het ritme tussen twee hartslagen in) geeft aan hoe jouw emotionele gesteldheid is. Op deze emotionele gesteldheid reageert het brein. Als je boos bent, angstig of verdrietig dan worden er stresshormonen door het brein vrijgegeven, die deze in je lichaam pompen. Daarnaast zorgt het brein als reactie op jouw emotie er ook nog voor dat je ademhaling hoger wordt, je bloeddruk toeneemt en er minder bloed in je hersenen wordt gepompt waardoor je minder kunt nadenken.

Het is voor je gezondheid en voor je productiviteit dus van groot belang dat je de knop op tijd kunt omzetten!

 

Hulp nodig?

Makkelijker gezegd dan gedaan? Wil jij de knop ook om kunnen zetten, maar heb je daar hulp bij nodig. Hier zijn twee opties. Wil je het zelf leren, dan kun je het E-boek Power Pauze bestellen, waarin de methodiek helemaal staat uitgelegd met achtergronden over hoe het brein en het hart samenwerk. Het boek is meteen te downloaden, zodat je meteen aan de slag kunt.

Wil je de techniek graag ervaren, dan kun je een coachsessie van 1 uur aanvragen. Ik leer je de techniek en we pakken direct een voor jou vervelende situatie aan, zodat je meteen resultaat ziet.

Speak Your Mind

*