Hoe los ik mijn probleem op? – deel 2 –

probleem oplossingstechnieken

“A change of heart, changes everything” ~Heartmath

Om een probleem op te lossen, draait het vooral om je houding. Daarvoor zijn vier krachtige manieren die je helpen om in je kracht te blijven staan. In het vorige blog Hoe los ik mijn probleem op – deel 1 zijn de eerste twee krachtige manieren besproken (focus op de toekomst en  richt je op de oplossing), die je helpen om meer in control te zijn in je leven, wat er ook gebeurt. Hieronder de laatste twee manieren voor het oplossen van een probleem.

Vind het goede in alles

Als derde krachtige tool, kun je er van uitgaan dat er iets goeds verborgen zit in elke moeilijkheid. Ik kan mij voorstellen dat dit een uitdagende aanname is. Dr Norman Vincent Peale, een groot voorstander van positief denken, heeft het ooit eens heel mooi verwoord:
“Als God ons een geschenk wil geven, wikkelt hij dat in een probleem.”

Hoe groter het geschenk, hoe groter het probleem. Fijn zul je denken, wat kan ik daarmee? Door het positieve te blijven zien in een uitdagende situatie, maakt dat je altijd het geschenk zult vinden. Het zal je helpen bij jouw groei en ontwikkeling.

Als wij weer het voorbeeld nemen van de racende automobilist die je bijna van de sokken rijdt op het zebrapad, dan kan het zijn, dat je de laatste tijd erg nadenkt over een probleem en dat je eigenlijk geen oog meer hebt voor anderen en voor andere zaken. Je wordt er helemaal door opgeslokt (en bijna overreden). Je bent zogezegd ‘niet echt aanwezig’. Je kunt dit incident dan zien als een soort van wake up call. Waar richt ik mij op; ben je gericht op iets wat je wilt (focus op toekomst) en werk je aan een oplossing?
Als je jouw problemen zo bekijkt, dan  komt er altijd wel iets positiefs uit. Uitdagend he? Ik nodig je uit om de komende tijd het eens uit te proberen.

Besluit om positief te zijn

Als vierde en laatste tool is een positieve mentale houding onmisbaar voor meer succes in je leven. Om meer positiviteit aan te trekken in je leven kun je gebruik maken van bovenstaande suggesties; denk na over jouw toekomst (wat wil je bereiken, wat wil je doen, wie wil je zijn), richt je helemaal op de oplossing in plaats van op het probleem en zoek daarin altijd naar het goede (lees het vorige blog nog eens door met de krachtige oplossingsgerichte techniek ).

Succesvolle mensen gebruiken bewust hun verstand om mentale controle over de situatie uit te oefenen. Succesvol en happy worden is een keuze. Daarvoor zijn strategieën aanwezig.
Een krachtige strategie om het goede in alles te zien en positief te zijn, is het beoefenen van dankbaarheid. Het Amerikaanse instituut Heartmath heeft een hele bijzondere hartademhaling ontwikkeld, die meteen zorgt voor het denken en voelen van dankbaarheid. Daarnaast verlaagt het je stress en het verhoogt je energieniveau en je happiness. Het gaat te ver om hier helemaal op de achtergrond daarvan in te gaan. Als je meer informatie hierover wilt, ga dan naar hartcoherentie.

Succesvolle mensen gebruiken bewust hun verstand om mentale controle over de situatie uit te oefenen. Succesvol en happy worden is een keuze, is een strategie.

Een krachtige strategie voor mindcontrol is de hartademhaling. Deze kun je in een paar minuten per dag doen en werkt als volgt:

  1. Ademhaling:
    Adem 3x keer diep in en uit. Zo word je wat rustiger
    Adem vervolgens 1 minuut 5 sec. in en adem 5 sec. uit via de buik (als dat niet lukt, adem dan 3 of 4 sec in en uit)
  2. Hartfocus:
    verplaats de aandacht naar het hartgebied (ga niet nadenken waar dat precies zit, dat maakt niet zoveel uit)
    en visualiseer dat je inademt door je hart en uitademt onder je hart (waar de onderste ribben samen komen)
    en laat gedachten voorbijgaan, schenk ze geen aandacht. Doe dit 1-2 minuten
  3. Hartgevoel:
    Laat een positief gevoel opkomen door aan iets te denken wat jou dierbaar is of wat je in een positieve stemming of herinnering brengt (een leuke vakantie, uitje, bijeenkomst, film, partner/kids, huisdieren, boswandeling, waardering voor iets, dankbaarheid voor iets).
    Neem dit gevoel mee in de in- en uitademing door je hart. Doe dit 1-2 minuten
Door deze ademhaling word je rustiger en gaat er meer bloed naar je hersenen. Je bent nu beter bestand tegen stress situaties. Hierdoor kun je ook veel beter nadenken en zo makkelijker tot een oplossing komen. Samenwerken met anderen gaat ook soepeler, omdat je openstaat voor andere invalshoeken. Creativiteit en vernieuwing zijn nu mogelijk omdat je in de modus zit van oplossingsgericht denken! Doordat je minder stress ervaart en er dus ook minder stress hormonen in je lijf zitten, zul je ook vitaler zijn en minder ziek. Als dat geen prachtige bijeffecten zijn!
Je kunt deze techniek op elk moment van de dag doen. Bijvoorbeeld bij het opstaan, voor een vergadering, gesprek, ontmoeting of presentatie. Niemand die het ziet, maar het effect is waanzinnig!

_________________________________________________________________________

Wat je nog meer kunt doen:

1) Laat je coachen op deze krachtige ademhalingstechniek. Wil je kort, krachtig en vanuit thuis coaching ontvangen, neem dan contact met mij op voor een korte skype coaching. 

2) Your Wish is Your Command is een CD serie, waarin je nog meer leert over hoe je het beste problemen op kunt lossen. Deze is nog gratis te downloaden. 

3) Als je dit artikel leuk vindt, gebruik de Sociale media links om het te delen met je vrienden

_________________________________________________________________________

Speak Your Mind

*