Hoe los ik mijn probleem op! – deel 1 –

“Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden”. ~Dalai Lama
oplossingsgericht leven

Onverwachte omstandigheden kunnen zich op elk moment voordoen. Hoe kun je daarmee zo omgaan dat je ook nog eens goed blijft voelen?
Belangrijk in zo’n situatie is de manier waarop je reageert als deze onverwachte omstandigheden zich voordoen. Ben je out of control en reageer je meteen vanuit je gevoel (welk gevoel je ook hebt)? Of ben je in control en bepaal jij hoe je op deze situatie wilt reageren?

Laten we een voorbeeld nemen. Je steekt een weg bij een zebrapad over en er is een automobilist die nog even voor jou langs rijdt. Je had dit niet verwacht, want je steekt juist over op een zebrapad waarvan jij denkt dat je die wel veilig kunt oversteken.

Je had al een voet vooruit gezet, dus deze auto had gewoon even netjes moeten wachten. Wat is je eerste reactie? Heel eerlijk? Laten we ervan uitgaan dat je boos bent. Nu gaat het er om of je deze boosheid direct uit (out of control); je moppert hardop, je scheldt, je laat wat vingers her en der wapperen. Of … dat jij bepaalt of je aandacht wilt geven aan deze boosheid (in control).

Je vraagt je af wat deze boosheid jou oplevert; meer stresshormonen in je lichaam en de situatie verandert er niet door. Het eerste noemen we reageren en de tweede situatie noemen we responderen. Je neemt verantwoordelijkheid voor jouw (re)acties.

Voor jouw gezondheid is het natuurlijk veel handiger om te responderen op allerlei (on)verwachte situaties in je leven. Het betekent dat je niet snel van de kook zult raken en dus ook niet teveel stress hormonen aanmaakt. Heel fijn, maar hoe doe je dat dan?

Er zijn vier krachtige manieren, die je helpen om meer in control te zijn in je leven, wat er ook gebeurt. Alles in het leven draait om houding. Het is net zoiets als de slogan ‘als je haar maar goed zit’, zo kun je ook de slogan hanteren ‘als je houding maar goed zit’, dan kom je het verst in je leven. Welke houding maakt ons leven onder alle omstandigheden dan wat vrolijker en lichter?Hieronder de eerste twee manieren (de laatste 2 manieren staan in een volgende blog)

Focus op de toekomst

Ten eerste, wat er ook op je pad komt, blijf gericht op de toekomst in plaats van op het verleden. In plaats van zorgen te maken over wie wat deed en wie schuldig is, richt je op waar jij wilt zijn en wat jij wilt doen. In het geval van het voorbeeld met de automobilist; waar was je naar op weg, wat is de volgende activiteit die je wilt gaan uitvoeren?

Stel je bent op weg naar jouw eigen auto op de parkeerplaats om van daaruit nog even bij je moeder langs te gaan voor een bakkie koffie. Denk gewoon daaraan en laat die racende automobilist voor wat het is. Voor je het weet, loop je te tieren en kom je nog tierend aan bij je moeder, die vervolgens ook nog wel wat weet om over te tieren. Leuk? Kan ik me niet voorstellen. Laat je dag niet vergallen door dit soort zaken.

Besef dat een negatieve gedachte als vanzelf een volgende negatieve gedachte oproept! Als je niet oppast heb je een keten van negatieve gedachten. Doorbreek dat door verandering van focus. Richt je op gedachten die wel leuk zijn en waar je plezier aan beleeft.

Richt je op de oplossing

Ten tweede, wanneer je geconfronteerd wordt met een probleem, richt je dan altijd op de oplossing in plaats van op het probleem. Denk en praat over hoe je dit probleem idealiter kunt oplossen in plaats van tijd te verspillen met het herkauwen van het probleem. Het brengt je alleen maar verder weg van een oplossing. Oplossingen zijn van nature positief, terwijl problemen van nature negatief zijn. Op het moment dat je begint te denken in termen van oplossingen, word je als vanzelf ook nog eens een veel positiever mens.

In het voorbeeld van de automobilist zou het zomaar kunnen, dat jij aarzelde of je zou oversteken of niet. Het kan zijn, dat de automobilist dit heeft opgevat als ‘ga maar voor’? Wellicht ben je de volgende keer bij het oversteken wat duidelijker naar je mede weggebruikers?

Succesvolle mensen gebruiken bewust hun verstand om mentale controle over de situatie uit te oefenen. Succesvol en happy worden is een keuze. Daarvoor zijn strategieën aanwezig.

Een krachtige strategie is de oplossingsgerichte techniek

Deze werkt als volgt:

  1. Denk eens aan een situatie waar je toch wel regelmatig over klaagt. Score eens op een schaal van 1 -10 hoe tevreden je daar over bent; 1 minst tevreden over deze situatie en 10 het meest tevreden.
    Als je een 1 als beoordeling hebt, ga dan door naar 3.
  2. Geweldig, je hebt geen 1 beoordeling! Schrijf eens op wat je allemaal doet, waardoor je op dit niveau van tevredenheid zit en niet lager. Dus heb je een 5 gescoord, schrijf dan op wat je allemaal doet, waardoor het geen 4 of lager is.
  3. Wat zouden de eerste kleine signalen kunnen zijn, die aangeven dat je 1 punt omhoog bent gegaan op de schaal van tevredenheid? Bedenk zoveel mogelijk signalen en schrijf ze op. Dus als je een 5 hebt gescoord, wat zijn dan de signalen dat je op een 6 score zit.
  4. Wat zijn op basis van jouw eerste kleine signalen die je hebt opgeschreven, de eerste kleine stappen die je morgen zou kunnen uitvoeren waardoor je tevredenheid toeneemt? Schrijf ze op. Dus als je een 5 hebt gescoord, neem dan van de lijst met de signalen dat je op een 6 score zit, een paar signalen waarvan je weet dat je die gemakkelijk kunt uitvoeren. Maak het niet direct te groot, want dan overzie je het niet en is de kans op het niet nakomen van je eigen afspraken ruimschoots aanwezig. Begin klein…. een olifant eet je ook niet in 1 keer, maar in kleine hapjes.
  5. Voer een aantal stappen uit, die je beschreven hebt bij 4. Zie hoe je tevredenheid beetje bij beetje groter wordt. Herhaal deze stappencyclus regelmatig. Zo krijg je langzamerhand een steeds hogere tevredenheid in je leven.

_________________________________________________________________________

Wat je nog meer kunt doen:

1) Laat je coachen en krijg de oplossingsgerichte techniek nog beter onder de knie. Wil je kort, krachtig en vanuit thuis coaching ontvangen, neem dan contact met mij op voor een korte skype coaching. 

2) Your Wish is Your Command is een CD serie, waarin je leert hoe je het beste kunt focussen op de toekomst. Deze is nog gratis te downloaden. 

3) Als je dit artikel leuk vindt, gebruik de Sociale media links om het te delen met je vrienden

_________________________________________________________________________

 

Speak Your Mind

*