Hoe maak je beter gebruik van je brein?

“The greatest discovery of my generation is that man can alter his life simply by altering his attitude of mind. – William James
Uit onderzoek blijkt dat hoop, geloof en vertrouwen hele goede manieren zijn om je brein in goede conditie te houden. Een brein in goede conditie zorgt voor een grotere persoonlijke effectiviteit.
Leuk hoor ik je al denken…. Hoe doe je dat dan? Daarvoor gebruik je de 1:5 techniek. Voor 1 negatieve gedachte bedenk je 5 positieve gedachten. Hoe?

Doe het volgende. Maak een lijst met al jouw optimistische gedachten die je over jezelf hebt of over je activiteiten of over je werk. Schrijf alles op wat er bij je naar boven komt, zoals ‘ik ben een goede coach’, ‘ik heb oog voor wat er speelt op onze afdeling’, ‘ik maak altijd af waar ik aan ben begonnen’, etcetera..

Maak nu ook een lijst met al je zorgen, twijfels en angsten.  Ook hier schrijf je alles op wat je binnen valt. Zoals ‘ik ben bang voor wat de recessie gaat betekenen voor mijn werk’, ‘ik weet niet wat ik eigenlijk wil in mijn leven’, ‘ik ben vaak onzeker in nieuwe situaties’, enzevoort.

Als blijkt dat je minder dan 3 positieve gedachten hebt tegenover 1 negatieve gedachte, dan is de kans groot dat je persoonlijke relaties en je werk hieronder lijden. Met andere woorden je bent meer negatief aan het denken dan positief. Negatieve gedachten hebben meer impact in onze hersenen dan positieve gedachten. Vandaar dat je meer positieve gedachten nodig hebt.

Meer negatieve gevoelens trekken meer negatieve gevoelens aan. Aangezien gevoelens onze hormoonhuishouding activeert, zal er door de negatieve gevoelens ook meer stress in ons lijf worden gepompt. Meer stress leidt tot nog meer stress. Als je weet dat bij stress de hersens zich meer en meer afsluiten, dan begrijp je misschien ook dat jouw effectiviteit, productiviteit en je vermogen tot beslissingen nemen en communiceren met anderen afneemt!

Resultaat is dat er meer stress in je lichaam zit, dus ergens verkramp je en ben je gespannen. Denk maar aan hoofdpijn, rugpijn, zwaar gevoel op de borst of buikpijn. Daarnaast kun je niet meer helder nadenken en functioneer je niet meer optimaal.

Wat kun je doen om je brein en lijf gezond te houden? 

Zorg er voor dat je meer positieve gedachten en gevoelens hebt (1:5). Hoe? Zorg voor een positievere omgeving. Zorg voor ondermeer inspirerende mensen om je heen, die van nature opgewekt en enthousiast zijn. Zij kennen ook problemen, alleen gaan daar anders mee om. Kijk eens wat ze anders doen en leer van hen.

Lees inspirerende boeken, biografieën, magazines, websites (abonneer je bijvoorbeeld op Happy Quote) of artikelen, die zorgen voor een positief gevoel. Kijk mooie films of documentaires in plaats van te zappen op de televisie. Ga die wandeling maken, ga die film pakken die je zo graag wilt zien of spreek eens af met die vriend(in).

Zo doorbreek je de gewoonte om meer negatieve gedachten te hebben dan positieve gedachten. Richt je meer op het positieve. Daar waar de aandacht naar toe gaat, wordt groter. Doe meer dingen waar je vrolijk of ontspannen van wordt, waar je een goed gevoel van krijgt! Dat sluit veel beter aan bij de dingen die je graag wilt zijn, hebben of doen in je leven.

_________________________________________________________________________

Wil je meer leren:

1) Schrijf je in voor de gratis cd serie Your Wish is Your Command (waarde € 97,-) om meer te leren over de werking van het brein
2) 
Begin je dag met de 3 minuten inspiratie en verander beetje bij beetje jouw gedachten, overtuigingen en woorden.
3) Laat je coachen en “verrijk” je denken.
4) Gebruik de Sociale media links om dit artikel te delen met je vrienden

_________________________________________________________________________

Speak Your Mind

*